Skip to content

Hjertevill

På tide å ta opp noe litt mer seriøst her. Denne gangen tenkte jeg på religion. Vet ikke hva som fikk meg inn på tanken om å gjøre det, kanskje noe så enkelt som dagens Glee-episode. Vel, her kommer i alle fall mitt syn på det.

Helt ærlig så er jeg et snev misunnelig på de/dere som klarer å tro på Gud/noen andre som styrer over oss. I mine øyne må det var betryggende å ha noen å snu seg til uansett hvilket stadie man er på i livet og som man kan søke trøst hos. Jeg tror aldri jeg har vært av den religiøse typen. Husker til og med fra barneskolen at jeg syntes det var for usikkert til at jeg noen gang klarte å tro på det.

Men jeg tro på noe. Jeg tror på livet. For min del er dette den ene gangen vi har fått sjansen til å leve og det er opp til oss selv å gjøre det beste med den sjansen. Livet er faktisk ikke til for å sløses bort. Akkurat det motiverer meg og gir meg trøst uansett hvor langt nede jeg muligens er. Jeg vet at jeg fortsatt har det meste av livet foran meg og at jeg har muligheten til å gjøre stort sett akkurat det jeg vil med det. Jeg liker ikke å høre hva jeg og andre ikke kan gjøre, for jeg er av den typen som tror at man kan gjøre noe, hvis man bare går inn for det med alt man har. Hvordan livet ender opp er ikke forutbestemt, det kan vende helt om så raskt som på én dag, om ikke et øyeblikk.

Himmelen er ikke et sted jeg muligens havner etter livet for min del. Himmelen, paradis, nirvana eller hva man vil kalle det er for meg noe jeg kan oppleve når som helst. I små øyeblikk, eller gjennom lengre hendelser. Sånne hvor man der og da føler i hele kroppen at man rett og slett ikke kunne hatt det bedre. For det er jo det himmelen handler om ikke sant? En følelse av genuin glede og tilfredshet. Vel, det er i alle fall min oppfatning av det. Og jeg er fornøyd, eller nei, jeg er lykkelig med mitt syn på livet. Det gir meg håp og motivasjonen, og uansett hvilken religion eller trosretning man hører til så er det vel uansett det som er meningen med det?

